JAK UŻYWAĆ ROWERU
DOPASOWANIE I REGULACJA
Modele CS26 / Sport 9S / Mono
Tak zwany przekrok (ang. standover hight) to podstawowy element dopasowania roweru. Jest to odległość od podłoża do górnej części ramy roweru w miejscu, w którym znajduje się krocze użytkownika. Aby sprawdzić, czy wysokość jest odpowiednia, usiądź na rowerze w butach, w których będziesz jeździć. Jeśli krocze dotyka ramy, rower jest dla Ciebie za duży.
Modele Bisou / Bisou Mono / Calin
Wysokość przekroku nie dotyczy rowerów z ramami typu step-through (czyli z opuszczoną górną rurką ramy). Zamiast tego wymiar ograniczający jest określany przez zakres wysokości siodełka. Musisz być w stanie wyregulować siodełko bez przekraczania limitów określonych przez wysokość górnej części rury podsiodłowej i wartości „minimalnego wysunięcia” lub „maksymalnego wysunięcia” na sztycy podsiodłowej.
Wysokość i kąt kierownicy można regulować, ale zaleca się, aby użyć do tego odpowiednich narzędzi, albo najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika.
Pozycja siodełka
Prawidłowe ustawienie siodełka jest ważne dla bezpieczeństwa, komfortu i wydajności jazdy. Aby ustawić prawidłową wysokość:
- Usiądź na siodełku
- Umieść piętę na pedale
- Obracaj korbą, aż pedał z piętą znajdzie się w pozycji dolnej, a ramię korby będzie równoległe do rury podsiodłowej.
Jeśli noga jest całkowicie wyprostowana, należy nieco zmniejszyć wysokość siodełka. Jeśli biodra kołyszą się w czasie jazdy, aby pięta mogła dosięgnąć pedału, siodełko jest zbyt wysoko. Jeśli kolano jest znacznie zgięte, gdy pięta znajduje się na pedale w dolnym położeniu, siodełko jest zbyt nisko.
OSTRZEŻENIE: Po każdej regulacji siodełka należy upewnić się, że mechanizm regulacji siodełka jest prawidłowo prawidłowo osadzony i dokręcony przed jazdą. Luźny zacisk siodełka lub sztycy podsiodłowej może spowodować uszkodzenie sztycy lub utratę kontroli nad rowerem i upadek. Prawidłowo dokręcony mechanizm regulacji siodełka nie pozwala na ruch siodełka w żadnym kierunku.
Należy okresowo sprawdzać, czy mechanizm regulacji siodełka jest prawidłowo dokręcony i czy szyny siodełka są zaciśnięte w zakresie znaczników min/maks.
BEZPIECZEŃSTWO
Przed jazdą rowerem po drogach publicznych należy zapoznać się z obowiązującymi przepisami obowiązującymi w danym kraju.
Zaleca się noszenie ochronnego kasku rowerowego, widocznej odzieży, klipsa do szerokich spodni lub sukienki (jeśli jest taka konieczność) i sztywnych butów o wystarczającej przyczepności.
Upewnij się, że światła nie są zasłonięte, np. płaszczem zwisającym z tyłu lub zawartością koszyka z przodu. Zawsze zakładaj, że inni Cię nie widzą.
Nigdy nie zdejmuj rąk z kierownicy.
Nigdy nie noś słuchawek ani nie korzystaj z telefonu podczas jazdy.
Nie wsiadaj na rower pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
Zachowaj szczególną ostrożność na drogach publicznych, aby zapewnić sobie i innym odpowiedzialną i bezpieczną jazdę.
Dostosuj prędkość do warunków i umiejętności jazdy, zwłaszcza gdy droga jest mokra lub śliska. Jedź wolniej i hamuj wcześniej, ponieważ droga hamowania znacznie się wydłuży. Należy unikać metalowych pokryw dziur lub podobnych powierzchni, które są śliskie, gdy są mokre.
Należy uważać, aby nie zahaczyć pedałami o podłoże, zwłaszcza podczas wchodzenia w zakręt lub przejeżdżając przez próg zwalniający lub podobną przeszkodę.
Upewnij się, że wszystkie torby noszone lub przewożone na rowerze są zabezpieczone, w tym również ich paski. Paski mogą zaczepić się o koła, a przesuwający się bagaż może wytrącić z równowagi.
Podczas jazdy na rowerze z przerzutką ważne jest, aby zmieniać biegi na niższe podczas zwalniania lub zbliżania się do wzniesienia, aby uniknąć konieczności użycia nadmiernej siły podczas przyspieszania lub jazdy pod górę – będzie to mniej obciążać łańcuch i wydłuży jego żywotność.
Aby uniknąć przebicia opony, należy zawsze uzupełniać ciśnienie powietrza i od czasu do czasu sprawdzać opony pod kątem ostrych przedmiotów, które mogą w nich utknąć – można je usunąć, zanim spowodują przebicie.
Nie próbuj samodzielnie naprawiać roweru - wymaga to specjalistycznych narzędzi i wiedzy, dlatego zawsze należy zwrócić się do sprzedawcy lub wykwalifikowanego mechanika.
SERWISOWANIE
Bardzo ważne jest, aby wszystkie połączenia śrubowe były prawidłowo dokręcone przy użyciu specjalistycznych narzędzi i zdecydowanie zaleca się, aby były one regulowane przez profesjonalnego mechanika rowerowego. Wymagane
wymagane wartości momentu obrotowego (przy użyciu klucza dynamometrycznego) są wydrukowane na większości części z połączeniem śrubowym i dla każdego modelu tokyobike są one wymienione poniżej.
Modele CS26 / Bisou / Calin / Mono
Zacisk kierownicy 15-18 Nm
Śruba rozporowa wspornika kierownicy 15-18 Nm
Śruba linki kotwiącej hamulca 8-11 Nm
Śruba centralna hamulca 10-15 Nm
Model Sport 9s
Zacisk kierownicy 9-10 Nm
Śruba linki kotwiącej hamulca 8-11 Nm
Śruba centralna hamulca 10-15 Nm
ŁAŃCUCH
Aby zapewnić efektywną pracę łańcucha, należy go regularnie czyścić i smarować.
Jest to szczególnie ważne po jeździe w ulewnym deszczu, jeśli łańcuch jest głośny lub wykazuje oznaki rdzy. Do czyszczenia i ponownego smarowania łańcucha należy używać specjalistycznego odtłuszczacza i smaru, usuwając nadmiar smaru.
Systemy przerzutek automatycznie napinają łańcuch. W przypadku modeli Mono z regulowanymi hakami ważne jest, aby sprawdzić napięcie łańcucha. Popchnij łańcuch w górę i w dół w połowie drogi między przednim i tylnym biegiem. Ze względów bezpieczeństwa należy dotykać tylko zewnętrznego obwodu łańcucha. Łańcuch jest prawidłowo napięty, gdy ruch w górę i w dół w punkcie testowym wynosi około 1 cm. Aby zmienić napięcie łańcucha należy poluzować nakrętki koła i za pomocą mechanizmu napinającego (kluczem 10 mm) lekko wyregulować napięcie koła do przodu lub do tyłu. Upewnić się, że koło jest wyśrodkowane podczas napinania. Ważne jest również sprawdzenie, czy łańcuch jest rozciągnięty, co może powodować jego „ślizganie się” między zębatkami lub nawet całkowicie się zsunąć. Aby tego uniknąć i chronić koła zębate przed uszkodzeniami spowodowanymi przez rozciągnięty łańcuch, należy regularnie sprawdzać go u wyspecjalizowanego mechanika.
KOŁA
Rower jest połączony z podłożem za pomocą kół, dlatego są one narażone na duże obciążenia spowodowane nierównościami drogi i ciężarem rowerzysty/ki. Koła są sprawdzane i regulowane podczas montażu, ale podczas pierwszych kilku kilometrów jazdy, szprychy się osadzają i rozciągają. Po przejechaniu pierwszych 100 kilometrów koła powinny zostać sprawdzone przez specjalistę i w razie potrzeby ponownie wyregulowane. Naprężenie szprych powinno być również sprawdzane w regularnych odstępach czasu, a luźne lub uszkodzone szprychy należy wymienić lub wyregulować. Koła są przymocowane do ramy i widelca za pomocą nakrętki osi (tokyobike Mono i Little tokyobike) lub szybkozamykacza (wszystkie pozostałe modele).
Zakładanie i mocowanie dźwigni szybkozamykacza (QR)
Przekręć dźwignię QR do pozycji otwartej. Upewnij się, że dźwignia chwyta odpowiedni otwór w osi. Wepchnij oś z prawej strony do piasty, aż połączy się z gwintem lewego haka. Zamocuj oś w haku, umieszczając dźwignię QR w kołnierzu osi i dokręcając oś zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż do uzyskania ręcznego dokręcenia. Zamknij dźwignię szybkozamykacza składając ją w stronę ramy. Podczas ruchu zamykania powinno być wyczuwalne napięcie, gdy dźwignia QR
znajduje się w pozycji poziomej (90 stopni do dolnej części widelca/osi). Dźwignia
powinna pozostawić wyraźny odcisk na dłoni. Jeśli nie ma oporu, napięcie nie jest wystarczające. Zwiększ napięcie w następujący sposób: Otwórz dźwignię QR i powoli dokręć śrubę mocującą QR, aż do uzyskania prawidłowego naprężenia.
Bardzo ważne jest, aby upewnić się, że dźwignie QR są prawidłowo zamontowane i wystarczająco napięte przed każdą jazdą. Jeśli nie są dokręcone, mogą spowodować poluzowanie koła i wypadek.
Zabezpieczanie kół z osią na zakrętki
Umieść koło we wsporniku widelca lub podwozia. Czynność tę należy wykonać z rowerem na ziemi, aby upewnić się, że oś koła jest prawidłowo umieszczona w widelcu lub haku. Po upewnieniu się, że napięcie łańcucha jest prawidłowe, a koło jest wyśrodkowane, użyj klucza 15 mm, aby równomiernie dokręcić nakrętki po obu stronach, zgodnie z prawidłowymi wartościami momentu obrotowego.
Piasty można sprawdzić, podnosząc rower z przodu, a następnie z tyłu. Zakręć kołem, aby zaczęło się obracać. Koło powinno obracać się dalej, a następnie równomiernie zwolnić. Jeśli koło nagle się zatrzyma, łożysko jest uszkodzone. Łożysko piasty nie powinno wykazywać luzu. Lekko pociągnij koła przedniego i tylnego widelca na boki, aby sprawdzić, czy są luźne. Luz nie powinien być zauważalny. Jeśli koła kołyszą się w łożyskach lub są trudne do obrócenia, łożyska piasty powinny być serwisowane przez specjalistę.
Normalna eksploatacja zużywa klocki hamulcowe, dlatego należy je regularnie sprawdzać i wymieniać. Należy również upewnić się, że obręcze i powierzchnia hamulca są czyste i wolne od oleju. Obręcze kół rowerowych sygnalizują zużycie w wyniku hamowania. Wskaźniki te przyjmują w postaci wytłoczonych linii na powierzchni obręczy. Gdy linie te znikną, nie należy jeździć, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia koła, co z kolei może spowodować utratę kontroli i upadek. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać je u wyspecjalizowanego sprzedawcy lub mechanika.
CIŚNIENIE W OPONACH
Przed każdą jazdą należy upewnić się, że opony są prawidłowo napompowane.
CS26 / Bisou / Mono / Mono Bisou (modele 26"): 80 PSI (zawór schrader, tzw. samochodowy)
Sport / CS650 / Single Speed (modele 650C): 120 PSI (zawór presta)
Calin (modele 20"): 65 PSI (zawór schrader)
Little tokyobike (model 16"): 35PSI (zawór schrader)
Zawór schrader: (taki sam gruby zawór jak w oponie samochodowej). W celu napompowania, głowica pompki (w zależności od typu pompki) musi być przymocowana do zaworu.
Zawór presta to wąski zawór z gwintowaną główką. Należy lekko poluzować gwint bez odłączania głowicy od korpusu zaworu. Na dosłownie chwilę wciśnij lekko główkę zaworu, aż usłyszysz uciekające powietrze. Następnie podłącz pompkę do zaworu, napompuj do odpowiedniego ciśnienia, odłącz pompkę od zaworu i zakręć gwintowaną główkę.
HAMULCE
Twój tokyobike jest wyposażony w system hamulców obręczowych (hamulce zaciskowe boczne, tzw. caliper) - przedni i tylny. Domyślnie lewa dźwignia hamulca steruje hamulcem tylnym, a prawa dźwignia hamulca steruje hamulcem przednim. Ogólnie rzecz biorąc, oba hamulce powinny być używane razem i należy unikać używania tylko tylnego lub przedniego hamulca.
Najlepszym sposobem na zatrzymanie jest powolne / stopniowe użycie przedniego hamulca w połączeniu z tylnym hamulcem, przy jednoczesnym odciągnięciu ciała do tyłu, aby zapobiec przeniesieniu ciężaru ciała do przodu. Podczas skręcania należy unikać gwałtownego użycia tylnego hamulca, aby zapobiec zablokowaniu koła i poślizgowi podczas skrętu.
W wilgotnych / mokrych lub słabo oświetlonych warunkach droga hamowania powinna być wydłużona, aby zapewnić więcej czasu na zatrzymanie. Na mokrej nawierzchni klocki hamulcowe zużywają się szybciej, dlatego powinny być częściej sprawdzane i w razie potrzeby wymieniane przez mechanika rowerowego.
Aby obsługiwać hamulec z zaciskiem bocznym, należy otworzyć dźwignię szybkozamykacza na ramieniu hamulca lub, jeśli eśli nie masz szybkozamykacza hamulca, spuść powietrze z opony, aby można było wyjąć koło spomiędzy klocków hamulcowych.
Klocki hamulcowe do hamulców obręczowych są prawie wszystkie wyposażone w rowki lub nacięcia, które częściowo służą do identyfikacji poziomu ich zużycia. Jeśli rowki i nacięcia nie są już widoczne, należy wymienić klocki hamulcowe.
Normalna eksploatacja roweru powoduje zużycie gum i klocków hamulcowych. Dlatego należy regularnie sprawdzać stan układu hamulcowego i klocków hamulcowych oraz upewnić się, że obręcz (i powierzchnia hamowania) są czyste i wolne od smaru.
BIEGI
Zmiana przełożeń zwiększa lub zmniejsza siłę lub prędkość roweru w zależności od potrzeb. Na niższych, łatwiejszych biegach, można łatwo podjeżdżać pod górę i zmniejszyć wymagany wysiłek. Na wyższych biegach, na których trudniej się pedałuje, można osiągać większe prędkości i pedałować z niższą kadencją. Zasadniczo należy dążyć do jazdy z wyższą kadencją i na niższych biegach.
KONTROLA ROWERU
Przed każdą jazdą:
Sprawdź koła i opony - upewnij się, że nakrętki osi lub dźwignie szybkozamykaczy są dokręcone, a opony są w dobrym stanie i prawidłowo napompowane (patrz tabela ciśnień poniżej lub sprawdź ścianki opony). Sprawdź je pod kątem uszkodzeń, pęknięć lub deformacji, a także np. odłamków szkła lub ostrych kamieni. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek przecięć, rozdarć lub dziur należy
powstrzymać się od jazdy i zlecić sprawdzenie roweru mechanikowi.
1. Sprawdź, czy światła i dzwonek działają i są bezpiecznie zamocowane.
2. Sprawdź hamulce, upewniając się, że klocki hamulcowe są w dobrym stanie i prawidłowo wyregulowane.
3. Sprawdź czy wszystkie szybkozamykacze są dobrze zamknięte.
4. Sprawdź, czy na ramie i widelcu nie ma widocznych odkształceń lub pęknięć.
5. Sprawdź, czy kierownica, wspornik kierownicy, sztyca i siodełko są prawidłowo i bezpiecznie zamocowane oraz ustawione we właściwej pozycji.
W ciągu 3 miesięcy od zakupu lub po przejechaniu 200 km, a następnie co najmniej raz w roku:
Sprawdź opony i koła, momenty obrotowe (kierownica, mechanizm korbowy i sztyca podsiodłowa), pedały i siodełko, wszystkie śruby gwintowane. Wyreguluj następujące elementy: stery kierownicy, hamulce i przerzutki. Ważne jest, aby ta wstępna kontrola została przeprowadzona przez specjalistę, ponieważ nowe linki mogą się rozciągnąć, a śruby mogą się poluzować. W naszym sklepie oferujemy bezpłatny serwis gwarancyjny po 3 miesiącach używania roweru.
Co 300-500 km lub 3-6 miesięcy:
Łańcuch, zębatki, obręcze i klocki hamulcowe. Wyczyść łańcuch i kasetę oraz zębatki. Należy również nasmarować łańcuch i wszystkie śruby gwintowane.
Co 3000 km:
Piasty, pedały, stery, przerzutki i hamulce powinny być sprawdzane oraz wymieniane w razie potrzeby przez wykwalifikowanego mechanika.
GWARANCJA
Rowery tokyobike są objęte gwarancją dla pierwotnego nabywcy detalicznego i są wolne od wad materiałów i wykonania. Ograniczona gwarancja na ramę roweru obowiązuje przez cały okres używania roweru, gdy jest on własnością pierwotnego nabywcy detalicznego. Ograniczona gwarancja obejmuje komponenty roweru (z wyłączeniem opon, dętek i linek) wynosi jeden rok od daty zakupu przez pierwotnego nabywcę detalicznego. Przez kolejny rok obowiązuje rękojmia sklepu.
Niniejsza ograniczona gwarancja nie obejmuje:
- Normalnego zużycia komponentów, np. przebicia opony, rozciągniętego łańcucha lub odprysków lakieru.
- Wszelkich uszkodzeń, awarii lub strat spowodowanych wypadkiem, niewłaściwym użytkowaniem, zaniedbaniem, nadużyciem, nieprzestrzeganiem instrukcji lub ostrzeżeń zawartych w instrukcji obsługi.
- Wszelkich uszkodzeń, awarii lub strat spowodowanych używaniem rowerów do jazdy kaskaderskiej, akrobatyki lub innego użycia niezgodnie z przeznaczeniem. Wygięcie ramy, widelca, kierownicy, sztycy podsiodłowej lub obręczy kół może być
oznaką niewłaściwego użytkowania. Pierwotny właściciel ponosi odpowiedzialność za wszelkie koszty robocizny związane z naprawą lub wymianą części, w tym transport do lub z autoryzowanego sprzedawcy lub miejsca naprawy.
CYKL UŻYTECZNOŚCI KOMPONENTÓW
Każdy rower tokyobike ma okres użytkowania, który nie jest taki sam jak okres ograniczonej gwarancji. Ograniczona gwarancja określa okres, w którym tokyobike wymieni produkt, jeśli będzie to konieczne. Nie gwarantuje to, że produkt będzie
na zawsze. Długość użytecznego cyklu życia będzie się różnić w zależności od typu roweru, stylu jazdy, warunków jazdy i dbałości o rower. Wszystkie rowery powinny być sprawdzane co najmniej raz w roku pod kątem oznak potencjalnych awarii, w tym pęknięć, korozji, wgnieceń, odkształceń, defektów lakieru i innych oznak problemów, niewłaściwego użytkowania lub nadużywania. Te kontrole serwisowe są bardzo ważne, aby zapobiec skróceniu cyklu życia produktu, wypadkom, poważnym obrażeniom ciała, a nawet śmierci rowerzysty. Kontrolowanie i serwisowanie powinny być bardziej regularne w przypadku częstego użytkowania roweru, jak również użytkowania go w złych warunkach pogodowych. Każde
niezgodne z przeznaczeniem użycie roweru może znacznie skrócić cykl życia produktu tokyobike.
Tylko rowery sprzedane, zmontowane i odebrane ze sklepu tokyobike lub autoryzowanego mechanika kwalifikują się do ograniczonej gwarancji. Dowód zakupu jest wymagany dla każdej wymiany lub naprawy w ramach ograniczonej gwarancji. tokyobike w żadnym wypadku nie ponosi odpowiedzialności za przypadkowe lub wtórne straty, szkody lub wydatki związane z produktami rowerowymi.
PROCEDURY
Serwis reklamacyjny w ramach ograniczonej gwarancji będzie wykonywany przez tokyobike, autoryzowanego dealera lub mechanika. Należy przedstawić dowód zakupu, a za transport do i z miejsca naprawy odpowiada nabywca. tokyobike po zweryfikowaniu stanu roweru rozstrzygnie możliwość naprawy lub wymiany bez żadnych opłat wadliwego produktu lub zwrot kwoty równej cenie zakupu produktu.
W przypadku, gdy tokyobike zdecyduje się wymienić wadliwą ramę, dostarczona zostanie nowa rama o takiej samej lub większej wartości. Nowa rama może nie być dokładnie tym samym modelem, który został zakupiony.
INSTRUKCJA OBSŁUGI ROWERÓW
Więcej informacji o serwisie roweru znajdziesz w zakładce SERWIS I GWARANCJA