TOKYOBIKE MINIMA: WIZYTA W KURUME, W FABRYCE MARKI MOONSTAR

 


Mieszcząca się na wyspie Kiusiu prefektura Fukuoka od dziesiątek lat jest stolicą japońskiego przemysłu – tutaj produkuje się między innymi samochody Toyota czy Nissan. Firma MOONSTAR wprowadziła się do należącego do Fukuoki Kurume już 140 lat temu. Od dekad jest wiodącym japońskim producentem butów z wulkanizowanej gumy. 

Nazwa MOONSTAR ma szczególne miejsce we wspomnieniach wielu Japończyków – buty tej marki nosiło się jako element mundurka szkolnego. 
Wielu pracowników tokyobike przyznało, że posiada co najmniej dwie pary trampek MOONSTAR w swojej garderobie. Tak też powstał pomysł na szczególną współpracę między markami. W latach 2017-2019 powstała specjalna limitowana kolekcja MINIMA – stylowych, minimalistycznych trampek inspirowanych paletą barw tokyobike. 

Projekt nawiązuje do klasycznych trampek MOONSTAR, zachowując przy tym nowoczesny i minimalistyczny charakter. 

PROCES WULKANIZACJI GUMY

W dzisiejszych czasach, kiedy normą jest produkcja masowa i maszynowa, większość procesu nadal wykonywana jest ręcznie przez rzemieślników metodą wulkanizacji.

Co jest takiego w tej metodzie produkcji butów, że jest ona tak wyjątkowa?Przyjrzyjmy się szczegółowemu procesowi produkcji.

1.WYKONANIE GÓRNEJ CZĘŚCI

Tkanina

Cholewka wykonana jest z wysokiej jakości i trwałej tkaniny. W celu zastosowania ciepła i ciśnienia na końcu procesu, MOONSTAR testuje każdą cholewkę i tylko te, które spełniają wyznaczone kryteria, są używane.

Klejenie

Klej gumowy jest używany do mocowania przodu i tyłu buta, by zapobiec strzępieniu się tkaniny. Zastosowanie kleju kauczukowego zwiększa wytrzymałość butów i pomaga utrzymać ich kształt.

Cięcie

Każda część cholewki jest cięta za pomocą specjalnego narzędzia tnącego. Proces cięcia przeprowadzany jest z najwyższą starannością, z uwzględnieniem charakteru i wydajności materiału.

Szycie

Części cholewki są zszyte razem. Potrzeba nie lada umiejętności, aby z płaskiego kawałka materiału zrobić trójwymiarowy but. Wygodę tych butów osiąga się przez staranne ręczne szycie.

2. WYKONANIE PODESZWY

Surowiec guma

Istnieją dwa rodzaje kauczuku: kauczuk naturalny rafinowany z soku naturalnego i kauczuk syntetyczny pozyskiwany z ropy naftowej, który jest mieszany w celu wzmocnienia dobrych stron każdego z nich i wyeliminowania złych.

Przemysł gumowy jest od dawna aktywny w mieście Kurume, w prefekturze Fukuoka.

Ugniatanie gumy (mieszarka Banbury)

Tutaj surowa guma jest mieszana z chemikaliami i pigmentami w maszynie do ugniatania. Do mieszanki dodaje się siarkę, aby uczynić gumę bardziej elastyczną i sprężystą, gdy jest ona poddawana działaniu ciepła i ciśnienia w procesie końcowym.

Cegła gumowa (walec) walcowanie

Wyrobiona i zmiękczona guma jest walcowana w arkusze za pomocą walców. Istnieją dwa rodzaje rolek, płaskie i nierówne, a nierówne rolki są używane do tworzenia wzorów na powierzchni walcowanej gumy.

Cięcie gumy dolnej, cięcie części gumowych

Guma jest cięta na kształt każdej części za pomocą narzędzia tnącego.

 3. PRZYMOCOWANIE CHOLEWKI DO PODESZWY 

Obróbka (formowanie)
Gumowa podeszwa jest przymocowana do cholewki. Cholewka umieszczana jest na aluminiowym kopycie (forma do butów), która następnie jest ostrożnie zawieszana na podeszwie wewnętrznej i kształtowana.

Następnie nakładany jest klej gumowy i mocowane są elementy gumowe, takie jak podeszwa zewnętrzna i taśma okalająca.

W związku z tym skomplikowanym procesem formowania buta każda para do dzisiaj wykonywana jest ręcznie.

 

Cholewka jest umieszczana na aluminiowej formie do butów. Nakładanie elementów z miękkiej gumy wymaga użycia nieco siły.

Zaciskanie gumowej podeszwy

Podeszwa zewnętrzna jest następnie mocno dociskana na miejscu, aby się nie odkleiła.

Wulkanizacja

Buty umieszczane są na stojaku, a następnie umieszczane w dużej puszce wulkanizacyjnej, gdzie następuje podgrzanie i dociskanie. Ciepło jest stosowane pod ciśnieniem około 4 barów i w temperaturze 110-130°C przez około godzinę, co powoduje reakcję chemiczną pomiędzy gumą a siarką i innymi substancjami chemicznymi zawartymi w mieszaninie, przekształcając glinopodobny materiał podeszwy zewnętrznej i taśmy okalającej w bardziej elastyczny, mocny i giętki materiał.

Ponadto, klej kauczukowy stosowany w tym procesie sprawia, że podeszwa zewnętrzna i inne elementy gumowe przylegają do siebie, dzięki czemu but jest mniej podatny na odklejanie się.

Proces wulkanizacji wykańcza się poprzez wygrzewanie w piecu, podobnie jak w przypadku ceramiki.

Stygnięcie

Po zakończeniu procesu wulkanizacji buty są wyjmowane z formy wulkanizacyjnej i zaraz potem są bardzo gorące, więc pozostawia się je na jakiś czas do ostygnięcia, zanim zdejmie się z nich kopyta.

Pakowanie

Buty są indywidualnie sprawdzane pod kątem odkształceń i zabrudzeń, a po przejściu kontroli są zawijane w papier i umieszczane w pudełku.

Jak wrażenia z wycieczki po fabryce?

Być może trwała dość długo, ale świadomość, że tak wiele procesów jest wykonywanych ręcznie sprawia, że inaczej patrzymy na nasze codzienne buty.

Dzisiaj w MOONSTAR pracuje mniej rzemieślników niż przed laty, a to sprawia, że liczba butów, które mogą wyprodukować jest znacznie ograniczona, w przeciwieństwie do masowej produkcji.

Mamy nadzieję, że pokochacie trampki MOONSTAR tak samo, jak my!